Woonpartners Midden-Holland is een woningstichting die actief is in de gemeenten Waddinxveen, Gouda, Zuidplas en Alphen aan den Rijn. De organisatie hanteert als motto 'Thuis in wonen'. Als woningcorporatie zijn zij namelijk medeverantwoordelijk voor het woonplezier van vele klanten. Dit betekent dat Woonpartners zich voortdurend inzet voor betaalbare en prettige woningen in aantrekkelijke en leefbare wijken. Daarbij richt de stichting zich voornamelijk op de sociale huursector.
Woonpartners heeft op dit moment bijna 8.800 woningen en 1.200 overige objecten. Twee jaar geleden is een regionaal onderzoek ‘Opgaven en Middelen’ uitgevoerd, waarbij de opgaven in de regio in kaart zijn gebracht en wat daarvoor nodig is, onder andere financieel. Er is nog veel te doen in deze regio; niet alleen met betrekking tot het bouwen van woningen, maar ook op het gebied van verduurzaming. Er staan daarom al veel bouwprojecten op stapel.
In de sector zijn de laatste jaren veel veranderingen geweest die mede impact hebben op de administratieve kant van de organisatie, zoals de nieuwe Woningwet met de scheiding van activiteiten in DAEB (Diensten van Algemeen Economisch Belang) en niet-DAEB. Daarbij lijkt de fiscale regelgeving die steeds ingewikkelder te worden. De verslaglegging is behoorlijk veranderd en er wordt steeds meer van de dossiervorming gevraagd. Denk daarbij ook aan big data. Mirella Lindeman - teamleider Planning & Control - geeft aan: “Kort gezegd moet de organisatie professioneler, strakker en sneller. Om dit voor elkaar te krijgen was extra mankracht noodzakelijk, maar ook hadden we een frisse blik nodig om ons nieuwe inzichten te geven als het gaat om het optimaliseren van processen.”
Jon Kleinjan is via BAS gedetacheerd als Financial Consultant bij Woonpartners. Hij is werkzaam in het team Planning & Control onder leiding van Mirella, die al 13 jaar werkzaam is voor deze organisatie. Het 6-koppige team van Mirella is verantwoordelijk voor de financiële verslaglegging van Woonpartners. In het team zitten nu veel interimkrachten. Jon’s opdracht is om naast de dagelijkse werkzaamheden een aantal verbeterslagen te maken in de administratieve vastlegging. Om de werkdruk voor Mirella rondom de vele tijdelijke krachten te verlichten, heeft Jon bijvoorbeeld werkinstructies vastgelegd. Verder kijkt hij naar het optimaliseren van de verschillende processen.
Business Intelligence is voor een ieder toegankelijk, ook als je een kleinere partij met een wat krapper budget bent. Dit wordt mogelijk gemaakt door tal van betaalbare oplossingen. In de whitepaper 'Business Intelligence' lees je wat de mogelijkheden zijn binnen BI en waarom financials er niet zonder kunnen.
Jon heeft tijdens zijn opdracht al verschillende optimalisaties kunnen doorvoeren. Zo heeft hij zich beziggehouden met het verbeteren van de declaratieformulieren, de vastlegging van het facturatieproces, het werken met Business Intelligence (BI) in het begrotingsproces, maar ook het in kaart brengen van het crediteurenproces. Hierbij komt de kennis die Jon heeft opgedaan bij andere bedrijven goed van pas, zoals zijn ervaring met verschillende automatiseringspakketten. Mirella is erg tevreden over het eindresultaat. “Het zijn soms kleine onderdelen in het proces die Jon heeft geoptimaliseerd, maar daarmee wordt veel tijd bespaard. Dat is heel fijn en iets waar we iedere maand profijt van gaan hebben.”
Mirella vertelt verder: “Dingen die in het normale leven heel vanzelfsprekend zijn, lijken bij een woningcorporatie soms ingewikkelder te gaan, zoals bijvoorbeeld het terugbetalen van bedragen. Vanwege de handmatige handelingen doen we bijvoorbeeld maar één keer per week betalingen. Voor een huurder die op zijn geld zit te wachten is dat vervelend, dus zo’n proces biedt veel kansen voor optimalisatie.”
Jon geeft een voorbeeld van zo’n optimalisatie: “Er waren problemen met huurbetalingen van de gemeente die de verkeerde omschrijvingen hadden, zodat ze handmatig moesten worden ingeboekt. Ik heb contact opgenomen met de gemeente en gezorgd dat deze betalingen altijd de juiste kenmerken meekrijgen, zodat ze voortaan automatisch verwerkt kunnen worden. Door dat soort zaken op te lossen, is Woonpartners op de langere termijn geholpen.”
De optimalisatie van processen binnen de organisatie verandert gelukkig niets aan de maatschappelijke doelstelling van de organisatie. Dit is namelijk een belangrijke drijfveer voor veel werknemers en (naast de goede sfeer binnen de organisatie) een belangrijke reden van het werkplezier van Mirella. Ze vat dat mooi samen: “Het is een leuke organisatie en het geeft een goed gevoel dat ik met mijn werk een bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Ik vind dat steeds belangrijker worden.”
Als betrokken partner helpt BAS Consultancy organisaties om het beste uit hun financiële bedrijfsvoering te halen. Dit doen we door met de kennis en capaciteit van onze interim financials blijvende waarde te creëren. Van business controllers tot financial controllers en auditors: onze consultants beschikken over sectorspecifieke kennis en kennen de financiële uitdagingen van nu en de toekomst. Meer weten over wat de specialisten van BAS Consultancy voor jouw organisatie kunnen betekenen?
BAS Consultancy
Benoordenhoutseweg 43
2596 BC Den Haag
+31 070 312 20 80
info@basconsultancy.nl
BAS Consultancy helpt organisaties om het beste uit hun financiële bedrijfsvoering te halen. Ons team van breed inzetbare financial & data consultants ondersteunt opdrachtgevers in zowel de zakelijke markt, healthcare als de publieke sector. Je zet ons in voor vraagstukken op het gebied van Finance & Control, Audit & Compliance, Business Intelligence en Data Analytics & Sustainability Reporting . Wat je eindbestemming ook is, wij reizen met je mee en zorgen dat je klaar bent voor de financiële uitdagingen van nu en van de toekomst.
|
|