Sustainability reporting: zo maak je het verschil

24 oktober 2019

Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven is actief bezig met verduurzaming. We zien dan ook steeds vaker dat organisaties een duurzaamheidsverslag laten schrijven. Maar daarbij lopen ze wel tegen uitdagingen aan. Hoe maak je als organisatie écht het verschil?

De stikstofcrisis, klimaatstakingen, energietransitie, Klimaatakkoord, Greta Thunberg, CO-reductie, Urgenda, klimaatmarsen… De kranten staan vol van onderwerpen met een link naar duurzaamheid. De zorg om het milieu is dan ook groot. Maar liefst 80 procent van de Nederlanders meent dat we duurzamer moeten leven om de planeet voor volgende generaties goed achter te laten. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaamheid van ABN AMRO.

Het is alleen maar logisch dat het bedrijfsleven luistert naar wat leeft onder de bevolking en zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid pakt. Bij 51 procent van de Nederlandse ondernemingen staat duurzaamheid nadrukkelijk op de agenda, zo blijkt uit ander onderzoek in opdracht van ABN AMRO.

Het wekt dan ook geen verbazing dat sustainability reporting in opkomst is. Een duurzaamheidsverslag zorgt voor een transparante verantwoording van de wijze waarop je organisatie bijdraagt aan een leefbaardere wereld. Het biedt ook andere voordelen: communicatie richting een brede groep stakeholders wordt toegankelijker en relevanter. Een gedegen duurzaamheidsverslag draagt zo bij aan de reputatie van je organisatie. Hoewel veel organisaties sustainability reporting hebben omarmd, lopen ze in de praktijk tegen uitdagingen aan.

Uitdaging 1: pr in plaats van actie

Inmiddels kom je bijna geen website van een corporate meer tegen of er bevindt zich wel een sectie over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ook steeds meer marketinguitingen benadrukken de groene credentials van bedrijven.

Het wordt echter een probleem wanneer de nadruk meer op marketing en pr ligt dan op daadwerkelijke actie. Greenwashing ligt dan op de loer. Onder greenwashing verstaan we het fenomeen dat – vaak vervuilende – bedrijven zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan ze daadwerkelijk zijn.

Een berucht voorbeeld is BP, dat probeerde haar imago op te poetsen in de nasleep van de ramp met het olieboorplatform Deepwater Horizon in 2010. Concrete acties bleven beperkt tot de nieuwe slogan Beyond Petroleum en een groener logo.

Bij BAS Consultancy vinden we dat je daadwerkelijk aan de slag moet met duurzaamheid; van mooie woorden voor de bühne wordt niemand wijzer. Sustainability reporting is alleen succesvol wanneer heldere doelen worden geformuleerd. Doelen waarnaar daadwerkelijk wordt gehandeld. Daarbij gaat het om punten die voor jouw organisatie beïnvloedbaar zijn. Met andere woorden, er wordt aangegeven wat beter kan en hoe dit zal worden gerealiseerd.

Hoe dit in de praktijk vorm krijgt, lees je in onze nieuwe whitepaper ‘De 3 eisen aan een effectief duurzaamheidsverslag’.

Uitdaging 2: duurzaamheidsverslagen zijn kostbaar

Een goed duurzaamheidsverslag is gebaseerd op diepgaand onderzoek. Dat is duur, en daarbij komen nog de kosten van schrijven, redigeren, vormgeven en eventueel drukken. Bij kleinere organisaties wegen de voordelen van een compleet duurzaamheidsverslag vaak niet op tegen de investering.

Wij adviseren mkb-bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, te kiezen voor een geïntegreerd jaarverslag. Dat is een document dat zowel de financiële als niet-financiële prestaties van een onderneming beschrijft.

Volgens de Sociaal-Economische Raad kan een geïntegreerd jaarverslag zelfs voordelen ten opzichte van een aparte rapportage hebben. Het uitbrengen van een geïntegreerd jaarverslag laat zien dat MVO-risicobeheersing werkelijk goed is doorgedrongen in de processen van de organisatie. Die geeft hiermee de boodschap af dat MVO een integraal onderdeel is geworden van de bedrijfsvoering, aldus de SER.

Sinds Philips een Integrated Report uitbracht in 2009, heeft deze manier van rapporteren een hoge vlucht genomen. Grote spelers als Achmea, KPN en DSM hebben inmiddels allemaal voor deze vorm gekozen.

BAS gaat voor duurzaam

De ideeën die we uitdragen, zetten we bij BAS Consultancy ook om in de praktijk. Al sinds onze oprichting in 1998 zijn we bezig met de wereld om ons heen. We dragen bij aan diverse goede doelen en investeren jaarlijks een deel van onze winst in wereldverbeterende bedrijven. Dat doen we niet rechtstreeks, maar via een aan BAS Consultancy gelieerde investeringsmaatschappij: People Planet Profit.

Ook zie je ons groene beleid terug in de dagelijkse organisatie: we stimuleren keuzes die duurzaam zijn en geven de voorkeur aan fair trade of biologische producten.

Tot slot is BAS Consultancy lid van de Global Campaign for Education, het grootste, wereldwijde netwerk van maatschappelijke organisaties dat opkomt voor het recht op goed onderwijs voor iedereen.

Whitepaper Sustainability Reporting

Meer informatie

In onze nieuwe whitepaper ‘De 3 eisen aan een effectief duurzaamheidsverslag’ geven we antwoord op de belangrijkste vragen rondom duurzaamheidsverslagen, te weten:

  • Wat zijn de maatschappelijke achtergronden van duurzaamheidsverslagen?
  • Wat staat er in de wet over sustainability reporting?
  • Wat zijn de voordelen van deze manier van rapporteren?
  • Wat zijn de eisen voor een duurzaamheidsverslag dat écht verschil maakt?

Download de whitepaper hier.