Deel 3 - De ontwikkeling van je duurzaamheidsstrategie én de implementatie
In dit laatste deel van de serie artikelen over de implementatie en consequenties van de laatste CSRD-verplichtingen gaan we kijken naar dat waar het echt om draait: duurzaamheid binnen je organisatiestrategie. En dan op een manier die er toe doet, zodat deze rapportages je organisatie ook veel meer opleveren dan ‘enkel verplichtingen nakomen’.
Daarbij staan twee zaken centraal:
- Hoe zet je de dubbele materialiteitsbeoordeling om in een effectieve duurzaamheidsstrategie?
- Op welke manier kun je deze strategie het beste implementeren?
Hierover gaan we in gesprek met CSRD-specialist Myrthe Rubenkamp.
Dit is de solide basis die iedere organisatie nodig heeft
“Door de dubbele materialiteit in kaart te brengen, bepaal je al wat jouw organisatie kan toevoegen op het gebied van duurzaamheid én welke invloeden duurzaam beleid heeft op de organisatie,” vertelt Rubenkamp. “Dit is dus veel meer dan alleen een invuloefening om aan de regels te voldoen, het vormt echt de basis voor je duurzaamheidsstrategie.”
Door een dubbele materialiteitsmatrix op te stellen, is direct inzichtelijk welke punten het hoogste scoren. Oftewel: welke duurzaamheidskwesties als eerste aandacht verdienen. De matrix kan zaken die eerst niet opvallend leken, ineens vol in de schijnwerpers zetten en dat is volgens Rubenkamp een goede zaak. “Naast dat bijna alle bedrijven dit willen, moeten we ook echt aan de slag met duurzaamheidskwesties. Dat kan nu heel feitelijk en meetbaar. We kunnen doelen stellen, die we concreet in de organisatiestrategie doorvoeren. Zo kunnen we nu heel goed zien waar impact gemaakt kan worden en welke middelen daarvoor al dan niet beschikbaar zijn.”
Een écht doel
Het bijzondere van de CSRD en vooral de dubbele materialiteitsmatrix is dat duurzaamheidskwesties veel concreter worden gemaakt. Ook al is er vanuit consumenten vaak al veel vraag naar duurzame producten en diensten, de strategieën die daarop werden gevoerd waren niet altijd effectief. Althans, niet op het gebied van duurzaamheid, vaak wel op het gebied van marketing. “Zogenaamde greenwashing, dus iets ‘groen’ noemen puur voor marketingdoeleinden, dat is iets heel anders dan een daadwerkelijk duurzame strategie.” benadrukt Rubenkamp. “Ieder bedrijf, hoe groot of klein ook, heeft middelen om impact te maken. Dus ook al lijkt het soms een lange weg naar de rapportages, dit levert je organisatie echt wat op. Er zijn richtlijnen voor de rapportages die je kunt volgen, maar probeer je doelen ook heel praktisch te houden, zodat je duurzaamheidsstrategie ook echt succesvol wordt geïmplementeerd. ”
De CSRD Checklist 3 - Ontwikkel en implementeer je duurzaamheidsstrategie
Wil je weten wat jouw bedrijf moet doen om te voldoen aan de hele CSRD-richtlijn? Volg dan het derde deel van onze CSRD-checklist die je helpt bij de effectieve implementatie van de dubbele materialiteit in jouw duurzaamheidsstrategie.
Stap 1: Creëer draagvlak in de hele organisatie (niet alleen binnen het duurzaamheidsteam)
Voor iedere strategie geldt dat deze alleen kan worden uitgevoerd wanneer er draagvlak is. Mensen moeten snappen waar het over gaat, dan kunnen ze overgaan van actie. Bij duurzaamheid is dat niet anders, toch gebeurt het nog steeds dat alleen het duurzaamheidsteam verantwoordelijk wordt gemaakt voor de uitvoering van de strategie binnen een organisatie. Om dat te voorkomen is het belangrijk dat mensen zien dat het hier gaat om concrete zaken, ook op financieel vlak. Duurzaamheid wordt daarmee een serieus onderdeel van het bedrijf en de uitvoering kan gedragen worden door de hele organisatie.
Stap 2: Stel doelen die binnen handbereik liggen
Om als organisatie mee te groeien met je vastgestelde strategie is het prettig om doelen te stellen. Dat maakt de strategie aan de ene kant nóg concreter en dat helpt om er ook echt mee aan de slag te gaan. Zorg dat de doelen geen al te wazige vergezichten worden, maar omschrijf ze helder en zorg dat ze (niet alleen) voor de lange termijn worden gesteld.
Stap 3: vraag om feedback en ideeën van iedereen
Experts op het gebied van duurzaamheid en innovatie zijn niet de enigen die je organisatie verder kunnen helpen. Betrek iedereen die weet waar je organisatie mee bezig is bij de implementatie van je duurzaamheidstrategie. Vraag mensen uit alle verschillende afdelingen en lagen van je organisatie om feedback te geven en hun ideeën te delen. Dit zijn de mensen die jouw organisatie goed kennen en met soms onverwachte ideeën kunnen komen. Als iedereen mag meepraten en mag meedoen, wordt de duurzaamheidsstrategie pas echt een levend onderdeel van je organisatie.