Het jaarrekeningenwerk bij universiteiten en hogescholen heeft een geheel eigen dynamiek en complexiteit. Van financiering, tot aan de typische opbouw van de uitgavenposten zijn er unieke kenmerken die het jaarrekeningenwerk in deze sector extra uitdagend maken. Maar ook extra interessant…
We vragen senior consultant én financieel onderwijsexpert Wim Mertens om een tipje van de sluier op te lichten van dit (voor velen) minder bekende financiële expertisegebied.
HBO en WO-onderwijsinstellingen hebben een enorm complexe financiële bedrijfsvoering. Dat maakt het werk ook zo leuk en uitdagend vindt Mertens. “Maar het betekent ook dat het niet altijd even eenvoudig is om grip te krijgen, en te houden, op je inkomsten en uitgavenstroom.”
Kortgezegd krijgen hogere onderwijsinstellingen en universiteiten inkomsten uit drie hoofdbronnen die allemaal op hun eigen manier bijdragen aan de complexiteit van de financiële bedrijfsvoering:
Aan de uitgavenkant is de financiële bedrijfsvoering overigens niet minder complex, vertelt Mertens. “Het grootste deel van de inkomsten, tot wel 80%, wordt uitgegeven aan personeel. Personeel dat vaak in vaste dienst is, dus deze kosten kunnen niet eenvoudig aangepast worden aan de jaarlijks veranderende inkomsten. De overige 20% van de inkomsten wordt voor de helft besteed aan gebouwen, en voor de helft aan IT-kosten. Op zich niet heel opmerkelijk, maar een extra uitdaging is dat de uitgaven voor IT de aankomende jaren significant zullen toenemen vanwege scherpere cyberveiligheid en steeds meer afstandsonderwijs. Door deze laatste uitgavenpost zullen naar alle waarschijnlijkheid de kosten voor huisvesting weer afnemen.”
Omdat de inkomsten van onderwijsinstellingen grotendeels uit publiek geld worden gegenereerd, betekent dat ook dat er scherpe controle op de uitgaven is. “Logisch dat we daar zorgvuldig mee omgaan,” vindt Mertens. “Maar het betekent ook dat er veel wet- en regelgeving is waar we in de financiële bedrijfsvoering rekening mee moeten houden.”
De voornaamste twee partijen waarvoor universiteiten en hogescholen rapportages opstellen zijn:
“Net als bij iedere organisatie zal een externe controle plaatsvinden door een accountant,” licht Mertens toe. “Speciaal voor de financiële verslaglegging van onderwijsinstellingen is daarvoor de richtlijn RJ-660. Deze richtlijn wordt vrijwel elk jaar aangepast vanuit de overheid op basis van voortschrijdend inzicht. Ook hierop moeten we alert blijven bij de financiële bedrijfsvoering.”
We vroegen Wim Mertens wat zijn beste tips zijn om het uitdagende jaarrekeningwerk in de onderwijssector zo uit te voeren dat je niet meer voor verrassingen komt te staan.