4 trends in Business Intelligence
Business Intelligence (BI) wordt wel omschreven als het proces van data omzetten in informatie, wat vervolgens moet leiden tot inzicht. Op basis hiervan wordt een adequate actie gekozen. Vaak is winstgroei het doel, maar ook maatschappelijke organisaties zetten BI in om hun slagkracht te vergroten.
Het zogeheten Pareto-principe is als volgt: voor veel gebeurtenissen komt ongeveer 80% van de effecten voor rekening van 20% van de oorzaken. Het fascinerende is dat deze 80/20-regel op tal van zaken van toepassing is, ook in het bedrijfsleven. Zo is in veel organisaties 20% van de werknemers verantwoordelijk voor 80% van het werk, terwijl 20% van de klanten verantwoordelijk is voor 80% van de winst.
BI en klantbehoud
Terwijl je verlieslatende klanten liever kwijt bent, doe je er alles aan je beste klanten te behouden. Je instrueert je medewerkers deze groep extra aandacht te geven. Wellicht stuur je ze ook relevante aanbiedingen toe.
Maar voordat je deze acties kunt ondernemen, moet je de klanten in deze categorie identificeren. We betreden nu het domein van Business Intelligence. In dit voorbeeld zou je kunnen kiezen voor een oplossing als Microsoft Power BI. Daarmee koppel je klantdata uit verschillende bronnen, haal je er inzichten uit en maak je daar een Pareto-diagram van.
De mogelijkheden van BI zijn talrijk en geavanceerd. Door de snelle ontwikkeling van het vakgebied zie je soms door de bomen het bos niet meer. Daarom geven we je een overzicht van de laatste BI-trends.
1. BI is bereikbaar voor iedereen
Lange tijd waren BI-oplossingen een forse investering, waardoor alleen de grotere spelers hiervan konden profiteren. Ook was er een bepaalde hoeveelheid vakkennis nodig om aan de slag te gaan met BI.
Inmiddels is BI bereikbaar voor iedereen, ook voor kleinere partijen met een krapper budget. Dit wordt mogelijk gemaakt door tal van betaalbare oplossingen. Bovendien gaat het vaak om self-service producten: de oplossingen kunnen makkelijk worden bediend door leken. Wel worden in de praktijk specialisten ingeschakeld om alle mogelijkheden van de software te benutten.
2. Datamanagement is key
Organisaties hebben steeds meer en veelvormige datasets tot hun beschikking. Om hier daadwerkelijk waarde uit te halen, en graag ook tijdig, is het cruciaal dat de data uit verschillende bronnen worden verzameld, opgeschoond, geactualiseerd en beveiligd. Dit proces heet datamanagement. Hierin speelt het data warehouse, een gegevensverzameling op basis van diverse bronsystemen, een grote rol. Vanuit dit ‘datapakhuis’ kunnen de gegevens vervolgens worden getransporteerd naar een BI- of data analytics-oplossing.
3. BI wordt steeds slimmer
Kunstmatige intelligentie en machineleren maken de huidige BI-oplossingen intelligenter dan ooit. Een van de mogelijkheden is het voorspellen van de toekomst op basis van historische data, het zogeheten predictive analytics.
Zo zetten vooruitstrevende retailers predictive analytics in om de voorraden in winkels te optimaliseren. Op basis van zowel eigen data als de acties van concurrenten, is het juiste product altijd op het juiste moment beschikbaar.
4. Stakeholders willen duidelijke dashboards
Parallel aan de opkomst van self-service BI is de toegenomen gebruiksvriendelijkheid van de dashboards. Tegelijkertijd zijn de eisen van stakeholders meegegroeid: de interne klant heeft heel specifieke vragen die hij of zij op een inzichtelijke manier beantwoord wil zien.
De praktijk leert namelijk dat dashboards die data helder vertalen naar grafische elementen de business meer handvatten geven voor concrete acties. Daarom schakelen organisaties steeds vaker de assistentie van andere partijen in om de mooiste en overzichtelijkste dashboards in te regelen.
Onderste uit de kan
Het tijdperk van big data heeft zijn weerslag op bijna elke organisatie, in welke branche je je ook bevindt. Het gaat er inmiddels niet meer om óf je gebruikmaakt van een BI-oplossing, maar om de vraag: haal je het onderste uit de kan? Bij het bepalen van uw BI-doelen en het implementeren van de juiste oplossing kunnen de experts van BAS Consultancy je ondersteunen. We bespreken jouw uitdagingen graag met je tijdens een kennismakingsgesprek.